Gamificació de la visita al dipòsit de Bellavista

2023

Creat per satisfer les necessitats de:

Descripció

Aquest projecte tenia com a objectiu principal crear una experiència immersiva i gamificada per a estudiants de primària i primeres etapes de la ESO que visitaven el dipòsit d’aigua de Bellavista, a Mataró. La iniciativa va ser dissenyada per sensibilitzar les noves generacions sobre la importància de l’ús responsable de l’aigua i el seu cicle, tot oferint una visita interactiva, educativa i entretinguda.

Objectius:

    • Conscienciar els estudiants sobre la gestió sostenible de l’aigua i el seu cicle urbà.
    • Utilitzar la gamificació com a eina per augmentar la participació i l’interès dels alumnes.
    • Crear una experiència immersiva mitjançant audiovisuals i narratives interactives​

Metodologia i enfocament

El projecte es basa en una enquesta distribuïda entre empreses de diferents dimensions i sectors. La Càtedra utilitza aquesta informació per generar un informe que analitza les pràctiques d’economia circular, identificant tant l’impacte de la pandèmia com altres factors rellevants que afecten la implementació d’aquestes pràctiques:

Narrativa immersiva

Els participants són guiats per Aqua, un personatge interactiu que explica el cicle de l’aigua a través de projeccions i sons dins del dipòsit. Es va utilitzar una combinació d’efectes visuals i sonors per reforçar la immersió dels estudiants​

Joc interactiu

Un cop s’acaba la visita, es fa un joc en format de carrera, on els alumnes competeixen per avançar o retrocedir en funció de les seves accions sostenibles respecte a l’aigua. El joc està dissenyat per reforçar hàbits sostenibles i ensenyar bones pràctiques com tancar l’aixeta mentre ens ensabonem o fer servir el botó petit de la cisterna​

Resultats obtinguts

Participació activa

Els alumnes van respondre positivament a la gamificació, mostrant un alt nivell de participació i implicació en la visita. La combinació d’aprenentatge immersiu i joc va augmentar el seu interès pel tema​

Conscienciació sobre l'ús de l'aigua

Gràcies a la narrativa d’Aqua i el joc posterior, els estudiants aprenen a valorar el cicle de l’aigua i la importància de fer-ne un ús responsable​

Impacte potencial

Aquest projecte té un gran potencial per:

  • Consolidar hàbits responsables entre els més joves, impactant en el consum d’aigua de les futures generacions.
  • Fomentar l’educació ambiental mitjançant experiències pràctiques i immersives, que ajuden a transmetre valors de sostenibilitat d’una manera més efectiva i atractiva per als joves.

Si vols veure com és l'experiència, mira el vídeo següent:

Necessites més ajuda?

Si tens alguna pregunta o comentari, no dubtis en escriure’ns!