2021
Creat per satisfer les necessitats de:

Finançat per:

Descripció
El projecte Aula de Mar, en col·laboració amb l’Oficina Estratègica del Litoral de Barcelona i la Càtedra d’Economia Circular del Tecnocampus, va tenir com a objectiu principal millorar l’educació marítima per a escolars i ciutadans de Barcelona, tot integrant la realitat litoral i marítima de la ciutat dins dels currículums educatius. Aquesta iniciativa cerca corregir la “ceguesa marítima” que afecta la ciutadania en relació amb el mar, apropant als alumnes la realitat marítima i litoral de manera pràctica i transversal.

Objectius:
- Identificar les mancances en els continguts relacionats amb l’entorn marítim dins dels currículums escolars actuals.
- Proposar actuacions que potenciïn l’educació blava i que integrin la realitat litoral i marítima dins l’educació formal i no formal.
- Desenvolupar activitats educatives que fomentin la sensibilització ambiental, el coneixement dels recursos marítims i la seva sostenibilitat
Metodologia i enfocament
El projecte es va basar en una revisió de l’oferta educativa existent a la ciutat de Barcelona, analitzant la seva rellevància i integració en el currículum escolar. Això incloïa activitats nàutiques, educació ambiental i activitats relacionades amb el Patrimoni Marítim.
- Es van recollir dades de més de 110 entitats que ofereixen activitats educatives relacionades amb el mar, la qual cosa va permetre mapar l’oferta educativa en aquest camp
- Es va estudiar com aquestes activitats es podrien integrar millor dins del currículum escolar, proposant una plataforma educativa que categoritzi les activitats segons competències i itineraris educatius
Resultats obtinguts
Manca d’integració curricular
Es va constatar que les activitats relacionades amb el mar tenen una presència escassa en els currículums escolars, sent activitats molt específiques i poc transversals. La majoria estan vinculades a l’educació ambiental, però no tracten aspectes econòmics o professionals com el comerç marítim, el port de Barcelona o les energies del mar.
Heterogeneïtat de l’oferta educativa
L’estudi va identificar que les activitats existents no estan alineades ni amb els continguts curriculars ni amb les competències escolars, la qual cosa limita el seu impacte i connexió amb l’educació formal
Impacte potencial
Aquest projecte té el potencial de transformar l’educació marítima a Barcelona, promovent una educació blava que connecti les futures generacions amb la realitat marítima de la ciutat. A més, la creació d’una plataforma que centralitzi i categoritzi l’oferta educativa permetrà als centres escolars accedir a activitats alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i les necessitats del currículum escolar
